Geplaatst op
Je hebt ze vast wel eens zien liggen in de haven. Half vergane, verlaten boten die niet meer gebruikt kunnen worden en ook niet meer kunnen worden opgeknapt. Rijp voor de sloop dus. Hoe werkt dat bij boten? Kun je een motorboot of oude zeilboot zomaar de sloop brengen? Wat moet er gebeuren als je boot gezonken is. Hoe wordt een boot geborgen en wat zijn de kosten? In dit artikel lees je wat je kunt doen als je boot gezonken is of gesloopt moet worden.
Als je boot gezonken is
Een boot die gezonken is moet zo snel mogelijk uit het water worden gehaald. Soms kan het water ook eerst uit het schip worden gehaald om te zorgen dat het weer naar de oppervlakte komt en daarna makkelijker uit het water kan worden gehaald . Dit noem je hozen. Dit gebeurt met een hoosblik, een emmer of een elektrische hoospomp. Bij een groter schip is er vaak een waterpomp met een grotere capaciteit nodig.
Schip lichten
Een schip dat al half onder water ligt moet zo snel mogelijk worden geborgen zodat een milieuramp kan worden voorkomen. Een gezonken schip kan veel schade toebrengen aan het milieu door het lekken van motorolie, accuzuur en benzine. Rondom de boot wordt eerst een fuik gemaakt om te zorgen dat vloeistoffen zich niet verder kunnen verspreiden. Daarna wordt er een kraan gebruikt om de boot uit het water te halen. Dit noem je lichten. Hierna kan de boot worden vervoerd naar de sloperij.
Slopen
Als de boot eenmaal uit het water is gehaald kun je het schip laten slopen. Een boot bevat vaak nog bruikbare onderdelen en andere onderdelen kunnen gerecycled worden. Het slopen gebeurt op een duurzame manier. Zoveel mogelijk onderdelen zoals polyester, glas en hout kunnen worden gerecycled. Je schip slopen kost geld. Het kost ongeveer 80 tot 130 euro per meter. Deze kosten zijn exclusief transport. Bij een grote boot lopen de kosten dan aardig op. Soms zitten er nog onderdelen aan de boot die nog geld opleveren. Dit kan de kosten soms een beetje drukken.